Både Nirmala og Khendo går i 3. klasse på skolen i Kathmandu.
– En vegg falt over foten min
Ett jordskjelv. To unge jenter. To amputasjoner. To nye liv.
To jenter står i en skolegård i Kathmandu og spiller badminton. De treffer ikke fjærballen så ofte, men smilene i ansiktene går likevel nesten rundt.
Venninnene Nirmala (9) og Khendo (11) liker å gjøre det alle andre barn liker å gjøre. Som å tegne, synge – og spille badminton. Og det til tross for at de mangler hvert sitt ben.
– Jeg satt og så på TV hos en venn, sier Nirmala.
– Så falt en vegg over benet mitt.
Nirmala og Khendo ble rammet av jordskjelvet i Nepal i 2015, og er blant de mange tusen som ble skadet.
– Vi forsto ikke hva som skjedde.
– Jeg lekte hjemme hos en venn da jordskjelvet kom. Vi forsto ikke hva som skjedde, forteller Khendo, som også mistet søsteren og bestemoren i skjelvet. Hun kommer fra ett av distriktene som ble hardest rammet.

Det er to år siden ulykken skjedde. Nå bor de begge på en skole i hovedstaden, langt hjemmefra, fordi skolen i Kathmandu er bedre tilrettelagt for dem. De deler samme seng. Samme klesskap. Samme utfordringer. Hemmeligheter. Og hverdagen.
– Jeg er alltid glad, jeg, sier Nirmala. For selv om hun kjenner på både savn etter foreldrene, og frykt for nye skjelv, velger hun nettopp det. Å være glad.
Plan jobber for at barn med funksjonsnedsettelser i Nepal skal få oppfylt sine rettigheter. Utdanning, inkludering og beskyttelse er viktige stikkord.
I tillegg styrker vi lokale grupper og nettverk som jobber for å fremme interessene til personer med funksjonsnedsettelser. Les mer om arbeidet.
Tekst og foto: Astrid Hexeberg