Informasjon til faste givere

Her finner du mer informasjon om det å være fast giver til Plan, svar på hvordan du endrer avtalen din og andre ofte stilte spørsmål.

Som fast giver blir beløpet du har valgt trukket fra kontoen din én gang i måned. Du mottar nyhetsbrev på e-post opptil seks ganger i året dersom du har registrert e-postadressen din hos oss. Du mottar også årlig informasjon om noen av prosjektene bidragene dine har gått til.

Ofte stilte spørsmål om å være fast giver

For givere med Vipps

Hvordan gjør jeg endringer i Vipps-avtalen min?

For å endre beløpet eller trekkdatoen i avtalen din må du kontakte oss.

Hvordan stanser jeg de faste avdragene i Vipps?

Du avslutter avtalen din ved å ta kontakt med oss.

Hvordan får jeg oversikt over de faste trekkene i Vipps?

Oversikt over avtalen din med Plan og beløpene som blir trukket i Vipps hver måned, finner du under Betalinger og Faste betalinger i Vipps.

Du vil kunne se betalingen i Vipps noen dager før trekket skjer. Ønsker du å bli varslet når trekket gjennomføres kan du skru på Varsling ved betaling under den faste avtalen din i Vipps.

Jeg vil at avdragene til Plan skal trekkes fra et annet kort i Vipps. Hvordan gjør jeg det?

Dette gjør du veldig enkelt i Vipps. Gå inn i menyen på Betalinger og Faste betalinger, velg avtalen din med Plan og bytt kort.

Jeg vil gi en engangsdonasjon, men opprettet fast trekk ved en feil. Hva gjør jeg?

Dersom du vil avslutte en avtale med fast trekk gjør du det ved å kontakte oss. Du kan når som helst gi en engangsdonasjon til Plans arbeid her.

Hvordan endrer jeg betalingsmåte fra Vipps fast betaling til AvtaleGiro? 

For å endre betalingsmåte på avtalen din må du kontakte oss.

Hvordan endrer jeg kontonummer for avtalen min?

Dersom du er fast giver med Vipps Fast Betaling er det tilstrekkelig at du endrer kontonummeret ditt i Vipps. Da vil bidragene bli trukket som normalt.

For givere med AvtaleGiro

Jeg har fått nytt kontonummer. Hva gjør jeg med AvtaleGiroen min?

Da må du først avslutte den nåværende avtalen din, og deretter opprette ny AvtaleGiro tilknyttet den nye kontoen. Du bruker samme KID-nummer som du hadde på den gamle avtalen. Det kan ta litt tid før den nye avtalen kommer i gang. Du vil i så fall motta vanlige giroer fra oss i mellomtiden.

Bruker du ikke nettbank? Da kan vi sende deg en kupong som du signerer og returnerer til oss igjen, eller du kan kontakte banken din.

AvtaleGiroen min har stoppet opp, hvorfor?

Det kan være at beløpsgrensen du har satt er for lav. Dette kan du sjekke i nettbanken, eller ved å kontakte banken din.

Hvordan avslutter jeg AvtaleGiroen min?

Det er viktig at du tar kontakt med oss for å avslutte eller endre fastgiveravtalen din. Dersom du kun sletter AvtaleGiroen i nettbanken, vil du fortsatt motta påminnelser og giroer fra oss.

Kan jeg få skattefradrag for bidragene mine?

  • Ja, du har rett til skattefradrag på gaver og faste bidrag til Plan International Norge. Skattefradraget gjelder dersom du har gitt totalt 500 kroner eller mer i løpet av et skatteår. Fradraget er på 22 prosent av det samlede bidraget ditt, fra 500 kroner.
  • For at du skal få riktig skattefradrag må du registrere fødselsnummeret ditt (11 siffer) hos oss. Her kan du registrere fødselsnummeret ditt på en sikker måte, eller du kan ta kontakt med oss. Vi anbefaler ikke at du sender fødselsnummeret ditt på e-post.
  • For bedrifter trenger vi organisasjonsnummer for å kunne innrapportere bidragene til skattemyndighetene.

Hva går bidragene til?

Plan jobber for at alle barn skal ha like muligheter, men der barn ikke har det bra, har jenter det ofte verst. Derfor setter vi jenter først. Bidragene dine går dit behovet er størst og er øremerket prosjekter som bidrar til å styrke, beskytte og utdanne jenter.
 

Fordeling av inntekter

Fordeling av inntekter

I 2021 gikk 85 prosent til formålet.
Av dette gikk 73 prosent til formålsaktiviteter utenfor Norge og 12 prosent til formålsaktiviteter i Norge.

12 prosent gikk til inntektsgenererende arbeid i Norge.

3 prosent gikk til administrasjon i Norge.