Bik Bok + Plan = Utdanning for jenter

Bik Bok og Plan har samarbeidet om jenters rettigheter og utdanning siden 2014. Vår siste kampanje er en hettegenser-kolleksjon der overskuddet fra salget går til Plan. Samarbeidet gir stolte Bik Bok-medarbeidere, engasjerte kunder og utdanning for jenter.

Bik Bok har sammen med Plan opprettet #girlsrighttoeducation. Det første prosjektet var i Vietnam, i Quang Tri-provinsen, og målet var å styrke jentene i området gjennom godt læringsmiljø, skole- og læremateriell, utdanning av lærere, jentestipend, rent vann og latriner.

Et fantastisk engasjement blant Bik Boks ansatte og kunder resulterte i over 3 millioner kroner til prosjektet!

– Kundene våre har vist en enorm interesse for #girlsrighttoeducation. Dette bekrefter at det er riktig for oss å bidra til dette prosjektet, slik at unge jenter kan følge drømmene sine, sier Lina Tellstöm i Bik Bok.

– Vi er stolte over å kunne fortsette å bidra til å styrke jenters rettigheter i Singimari i Rangpurprovinsen i Bangladesh.

I dette området blir majoriteten av jentene frarøvet sin skolegang og utdanning, blant annet på grunn av barneekteskap og tvangsekteskap. Målet med prosjektet er å styrke unge jenter og samfunnet de lever i gjennom utdanning og kunnskap om hvordan skape seg et godt liv. Dette skal bidra til å forhindre at jentene blir giftet bort mens de ennå er barn. 

– Vi ønsket en samarbeidspartner med fokus på å gjøre noe for barn og unge, og spesielt jenter. Vi liker tanken om at jenter i Norge kan hjelpe jevnaldrende jenter i utviklingsland. Vi tror på at gjennom vårt engasjement er vi med på å gjøre en forskjell, sier Lina Tellström, marketing manager i Bik Bok.

Ansatte i Bik Bok gir også positiv respons.

– Vi opplever at våre medarbeidere er stolte av å bidra til at unge jenter får det bedre. Og det er spesielt motiverende når vi ser resultatene av prosjektet i Vietnam og alt det vi har fått til sammen. Det blir spennende å følge prosjektet i Bangladesh og se hva slags forskjell vår innsats kan gjøre i jenters liv der, sier Lina Tellström i Bik Bok. 

Kvinnedagen 2020: Hettegenser 

Sammen med tre kvinnelige kunstnere har Bik Bok lansert en ny hettegenser i forbindelse med kvinnedagen 2020. Overskuddet fra salget av genseren går til å styrke jenters rettigheter og utdanning i Bangladesh. De tre kunstnerne er Thea Elise Klingvall, Amanda Gylling og Hinda Fahre.

Tre varianter av Bik Bok-hettegensere til inntekt for Plan

I anledning kvinnedagen 2020 lanserer Bik Bok en ny hettegenser. Tre kunstnere har designet hvert sitt bilde til genserne. 

Med inntekter fra salg av genserne, styrker vi unge jenters tilgang til utdanning i Rangpurprovinsen i Bangladesh. Utdanning er viktig for å gi jenter muligheten til å bli økonomisk selvstendige og reduserer risikoen for barneekteskap. Arbeid med likeverd, likestilling og jenters rettigheter i Bangladesh er viktig for Bik Bok fordi mange av deres leverandører holder til der. 

Prosjektet støtter fire skoler og vil nå totalt 5500 barn, lærere og foreldre. På skolen vil barna lærer om ulike karrieremuligheter og ferdigheter, samt om egne rettigheter. Også lærere og foreldre vil få opplæring av Plan. Skolene vil ha trygge og jentevennlige områder og fasiliteter, samt bedre undervisning og infrastruktur for å støtte ungdommenes seksuelle og reproduktive helse og rettigheter. 

"Ingen kan gjøre alt"

Bik Boks holdning om at «ingen kan gjøre alt, men alle kan gjøre noe» har vært en rettesnor for siden samarbeidet med Plan ble inngått. Bedrifter spiller en viktig rolle for å skape en bedre situasjon for barn. Ved at næringslivet bidrar til utvikling sammen med bistandsaktører som Plan International, vil midlene gå til dem som trenger det mest. Vi håper at flere bedrifter har lyst til å engasjere seg for at jenters rettigheter skal bli oppfylt.

Samarbeidet har bestått av mange kreative aktiviteter og dette er noen av de: 

  • Tre hettegensere med trykk designet av tre forskjellige kvinnelige kunstnere: Thea Elise Klingvall, Amanda Gylling og Hinda Fahre. Overskuddet fra salget av hettegenserne vil gå til Plans arbeid. 
  • Raise your hand for Girls, en av Norges aller første Instagram-kampanjer.
  • «Rund opp i kassen» og bidra til #girlsrighttoeducation.
  • Egne ambassadører til #Girlsrighttoeducation i Norden, og salg av t-skjorter designet av ambassadørene.
  • Prosjektbesøk til Vietnam der Bik Bok kunne se både behov og resultater som de har bidratt til.
  • Gi bort overskuddet av salget på den offisielle jentedagen 11.oktober.

- Vi i Plan er imponert over engasjementet til Bik Bok og kundene. Deres bidrag utgjør en helt konkret forskjell for mange barn, sier markedssjef Espen Kristiansen.