Tomrom

– det som gjenstår når hjelpen forsvinner.


Plan og 16 andre hjelpeorganisasjoner har sammen med byrået Rosser og Fundraising Norge gått sammen om kampanjen "Tomrom". Målet er å skape oppmerksomhet rundt konsekvensene av de massive kuttene i internasjonal bistand – og vise at det fortsatt er håp.

Publisert: 24.06.2025

Kampanje: Tomrom

Ideen til kampanjen kom etter at flere land i Europa, og ikke minst USA, har kuttet store deler av støtten til hjelpeorganisasjoner. På bakgrunn av dette tok byrået Rosser og Fundraising Norge initiativ til en felles kampanje for å vise de dramatiske virkningene dette har.

17 hjelpeorganisasjoner har stilt seg bak kampanjen.

– Denne våren har vært spesielt krevende for ideell sektor. Derfor er det veldig motiverende at så mange aktører samler seg og viser hvor sterkt vi står sammen. En stor takk til alle som har bidratt og da særlig til Rosser, som tok initiativet til å få dette til, sier generalsekretær i Fundraising Norge, Siri Nodland.

Likestilling er under angrep

Bak de store kuttene skjuler det seg skjebner, og særlig én gruppe er spesielt sårbar.

– Når hjelpen forsvinner, forsvinner også fremtiden for millioner av barn, og jenter er spesielt utsatt. Denne kampanjen viser hva som står på spill, og hvorfor det er så viktig at vi står sammen og retter oppmerksomheten mot det som skjer, sier Kari Helene Partapuoli, Plans generalsekretær.

Jente ser direkte i kameraet.

Konsekvensene av de massive kuttene er mange og brutale. Livsviktig nødhjelp når ikke frem, prosjekter legges ned og fører til masseoppsigelser i bransjen.

Spesielt hardt går det utover jentene. Rettighetene deres er ikke bare truet – de er under angrep. Når det kuttes i bistand til likestilling fratas jenter retten til både utdanning, helse og frihet.

Andre kritiske konsekvenser er:

  • Vold, overgrep og menneskehandel øker.
  • Tilgang på prevensjon og seksualitetsundervisning kuttes.
  • Færre jenter får gå på skole.
  • Jenter mister retten til trygg og lovlig abort.
  • De blir holdt utenfor arbeidslivet.
  • Trygge soner for overgrepsutsatte jenter legges ned.

Håper på stoppeffekt

Rosser skriver i sin pressemelding at Tomrom ikke er en typisk bistandskampanje, men har et tydelig budskap som vektlegger samarbeid, håp og menneskeverd. Med et enkelt visuelt uttrykk og klar stoppeffekt er annonsene ment å vekke nysgjerrighet fremfor skyldfølelse.

– Vi er sterkt berørt av alle historiene vi har fått med oss om livsviktig arbeid som plutselig stoppet opp som en konsekvens av de drastiske kuttene i USAID. Derfor håper vi at vårt bidrag med denne kampanjen kan dempe de alvorlige konsekvensene dette får over hele verden, sier Nina Marie Hølke, rådgiver i Rosser.

Ikon: Quote.

Vi er spesielt stolte av at så mange kommersielle aktører, mange av dem direkte konkurrenter, har blitt med på denne dugnaden for å synliggjøre budskapet.

Nina Marie Hølke, rådgiver i Rosser.

Mediehus gir bort annonseplasser

Store deler av medie-Norge har vist støtte. Schibsted, P4, JCDecaux og Aller Media har alle donert bort gratis annonseplasser. 

I tillegg til å skape oppmerksomhet, er målet å samle inn penger til hjelpeorganisasjonene. Midlene fordeles likt mellom organisasjonene som er med.

Pil som peker nedover

Organiasjoner som er med i kampanjen:

  • Plan International Norge
  • ADRA
  • Care
  • Caritas Norge
  • Dråpen i Havet
  • Flyktninghjelpen
  • Frelsesarmeen
  • Ingeniører Uten Grenser
  • Kirkens Nødhjelp
  • Leger Uten Grenser
  • Norsk Folkehjelp
  • Misjonsalliansen
  • Redd Barna
  • SOS barnebyer
  • Strømmestiftelsen
  • Utviklingsfondet
  • Right to play