Inkludering av barn med funksjonsnedsettelser
Alle barn skal ha like muligheter – uansett utgangspunkt. Likevel blir barn og unge med funksjonsnedsettelser ekskludert fra samfunnet.
240 millioner barn lever med nedsatt funksjonsevne i verden i dag. Det tilsvarer 1 av 10. Barn med funksjonsnedsettelser får ofte ikke mulighet til å delta fullt og helt i samfunnet. Og de opplever generelt mer fattigdom, diskriminering, utestengning og vold.
De grunnleggende årsakene til dette er at barn med nedsatt funksjonsevne blir tilskrevet lavere verdi og sett på som en byrde. Som følge av manglende kunnskap og forståelse råder det mange fordommer blant personene som barn og unge kommer i kontakt med.
Hva er en funksjonsnedsettelse?
Personer med funksjonsnedsettelser inkluderer dem som har langvarige fysiske, psykiske, intellektuelle eller sensoriske utfordringer. Når de møter hindringer i samfunnet, kan disse utfordringene gjøre det vanskelig for dem å delta fullt ut på lik linje med andre.
Kilde: FNs konvensjon om rettighetene til personer med nedsatt funksjonsevne (CRPD).
Jenter er ekstra sårbare
Jenter med funksjonsnedsettelser er blant de mest sårbare. De diskrimineres både på grunn av kjønn, alder og funksjonsnedsettelse. Etnisitet, migrasjonsstatus eller seksuell orientering kan forsterke diskrimmingen ytteligere.
FN advarer om høy risiko for vold og seksuelle overgrep. Mange av jentene kjenner ikke til rettighetene sine, og vet ikke hvordan de kan beskytte seg mot misbruk, graviditet og sykdom.
Mange hindringer
Barn og unge med funksjonsnedsettelser blir ofte holdt utenfor. De får ikke alltid delta i lek, i sosiale aktiviteter eller gå på skolen. De møter ofte negative holdninger som kan føre til diskriminering. Mange har begrenset tilgang til helsetjenester, bygg og digitale møteplasser fordi de ikke er tilrettelagt for dem.
Enkelte steder i verden er så mange som 90 prosent av barna med nedsatt funksjonsevne utestengt fra skolen. Årsakene til dette er blant annet manglende tilrettelegging av skolebygg og mangel på ansatte med god nok pedagogisk kompetanse om barnas læringsbehov.
Kommunikasjon kan være utfordrende både for å motta informasjon, men også å formidle egne ideer og følelser.
Fra isolasjon til skole
Tretten år gamle Ibrahim fra Kamerun kan ikke gå og har ofte følte seg isolert.
– Før var jeg alltid hjemme, forteller han.
Nå har han endelig fått en rullestolsykkel, som gjør at han kan begynne på skolen.
– Fra jeg fikk sykkelen, har jeg kunnet dra på skolen, akkurat som andre barn.
Han startet med oppfriskningsklasser og går nå i 2. klasse på en vanlig barneskole. Der lærer han å lese, skrive og snakke fransk. Selv om ujevne gulv gjør det vanskelig å komme seg rundt, har viljen til å lære gitt ham respekt blant lærere og medelever. Ibrahim drømmer stort:
– Jeg vil gjerne bli lege, sier han.
Barn og unge med funksjonsnedsettelser som ressurser
- Barn med funksjonsnedsettelser har ressurser og potensial. Med riktig støtte kan de delta på lik linje med andre og bidra aktivt til å skape løsninger.
- De har samme drømmer og ambisjoner som andre jevnaldrende barn, og skal kunne velge selv hvordan og når de vil delta i aktiviteter.
- Tiltak som gir mulighet til å lære, utvikle beslutningskraft og ta egne valg, bygger selvtillit og styrker deltakelsen i samfunnet.
- Vi samarbeider tett med lokale organisasjoner for personer med funksjonsnedsettelser fordi de kjenner behovene best og kan lede opplæring, bevisstgjøring og påvirkningsarbeid.
- Utfordringene oppstår først når funksjonsnedsettelsen møter fysiske, strukturelle og holdningsmessige hindringer. Tiltak må derfor fjerne disse barrierene for å sikre ekte inkludering.
Kilde: Plan International Disability Inclusion Progamme Guidance
Sist oppdatert: 12.12.2025