Jente smiler

Jannatul var en sjenert og beskjeden jente. Ved hjelp av tilpasset opplæring støttet av Plan International har hun fått selvtillit nok til å drømme om universitetsstudier, og ønsker å bli lærer.

På skolen til  Jannatul har Plan International jobbet for at undervisningen skal bli bedre tilpasset tilbarn med funksjonsnedsettinger. Det har hjulpet 12 år gamle Jannatul med å komme seg ut av beskjedenheten og sin ufrivillige isolasjon.

Midt i alt det grønne, i en by sør i Bangladesh, ligger en liten ettromsleilighet der Jannatul og familien hennes bor. Når solen skinner gjennom sprekkene på de bare treveggene kommer bokstaver tilsyne. Det er Jannatul som har øvd.

Første i familien som kan lese

Klokken seks på morgenen reiser faren hennes hjemmefra og moren begynner med husstellet. Da går også Jannatul, som har nedsatt bevegelighet, sakte mot skolen i den rolige byen. Hun vinker til barn på sin egen alder. Mange av dem er på vei til jobber som hushjelper eller til dagsarbeid et eller annet sted. Når skolen er ferdig hjelper Jannatul moren.

– Jeg koster gårdsplassen og huset, vasker tekoppene og plukker tørt løv og ved så vi kan lage mat, sier Jannatul.

Jannatuls far, Hanif, forteller om sine egne erfaringer med skolen.

– Siden vi bor her på landsbygda har ikke utdanning vært viktig for oss. Ingen i familien min gikk på skolen. Vi jobbet hjemme eller på jordene, eller fisket og solgte fangsten på markedet. Nå kjører jeg sykkeltaxi og kona mi er hushjelp, og det er sånn vi tjener penger til familien.

Jannatul er den første i familien som lærer seg å skrive og lese, men det har ikke vært enkelt. Funksjonsnedsettelsen, sosale barrierer og skolens dårlige infrastruktur har gjort skolegangen utfordrende. Plan International jobber for at skoler skal tilpasses til barn med funksjonsnedsettelser og for at lærerne bedre skal møte deres behov. Jannatuls skole har fått en rampe, et tilpasset toalett og en betongvegg som skjermer skoleveien for å øke sikkerheten til alle elevene. Jannatuls karakterer har blitt bedre siden skolen begynte å jobbe sammen med Plan International.

– På skolen min ha vi et bibliotek med mange ulike bøker og studiemateriale. Vi har sportsaktiviteter og leker, noen ganger vil jeg ikke gå hjem, sier hun.