Stopp Bryllupet-kampanjen gikk verden rundt. Nå er kampanjen belønnet med flere priser. For Plan er prisene til stor inspirasjon i kampen mot barneekteskap.

- Prisene er først og fremst en fantastisk inspirasjon i arbeidet mot barneekteskap. Så lenge det finnes ekte «Thea-er» der ute, vil Plan fortsette kampen, sier Kjell Erik Øie, generalsekretær i Plan Norge. 
– Samtidig er det en veldig hyggelig påskjønnelse til medarbeiderne i Plan og Trigger som gjorde en kjempeinnsats før og under kampanjen i fjor. 

Det har blitt flere priser for kampanjen mot barneekteskap som Plan Norge og Trigger Oslo gjennomførte høsten 2014:

  • Gull i Global Sabre Awards, 2015, PR-bransjens verdensmesterskap.
  • Årets gullkorn og ytterligere to gull under Gullkorn 2015.
  • "Best in show" og to gull under SABRE awards 2015, PR-bransjens europamesterskap. 
  • Gull og sølv i Max Marketing Mix 2015
  • Gull og Grand Prix i ANFO Effekt 2014
  • Gullenken under Social Media Days 2015
  • Årets Innovasjon i SPOT 2015
  • To gull og to Certificates Of Excellence  i innovasjonskonkurransen In2Sabre Award EMEA
"Thea" som barnebrud
Bruden "Thea" beveget en hel verden.

Hver dag står 39.000 jenter barnebrud. Mange må slutte på skolen og blir tvunget inn i voldelige og seksuelle relasjoner. De opplever uønsket graviditet og farlige svangerskap, blir frarøvet sin barndom og kontrollen over eget liv. 

Plan ønsket å vise hvor forferdelig feil barneekteskap er, ved å sette en tragisk skikk inn i en ramme som vi normalt forbinder med kjærlighet, lykke og fremtidshåp. Sammen med Trigger laget vi derfor kampanjen Stopp Bryllupet. 

Skjermdump av Theas bryllupsblogg
Bryllupsbloggen ble besøkt av 2,5 millioner lesere.

Stopp Bryllupet er historien om barnebruden Thea som i løpet av en måned ble et globalt ikon i kampen mot barneekteskap. Theas bryllupsblogg sparket i gang en folkebevegelse som gjorde #stoppbryllupet og #stopthewedding til verdensomspennende begreper. Statsledere, Hollywood-kjendiser, opinionsledere og sterke stemmer i alle lag av det norske samfunnet engasjerte seg for å stoppe barnebryllup sammen med store deler av befolkningen.

Etter en massiv mobilisering over hele verden, stoppet vi barnebryllupet til Thea på FNs internasjonale jentedag, 11. oktober. Samtidig nådde vi ut til over en milliard mennesker, rekrutterte flere tusen faddere og engasjerte norske myndigheter til å ta en internasjonal lederrolle i kampen mot barneekteskap.

16-åringen Sadia fra Bangladesh med datteren på fanget
I motsetning til "Thea", er Sadia er en reell barnebrud. Hun ble giftet bort da hun var 14 år og fikk barn da hun var 15. Hun delte sin historie på www.stoppbryllupet.no for å bidra i kampen mot barneekteskap.

Resultater av kampanjen

Målet med Stopp Bryllupet var å øke kjennskapen, kunnskapen og engasjementet for å delta i kampen mot barneekteskap. Det skulle resultere i flere Plan-faddere og bidra til at Norge tar en lederrolle i kampen mot barneekteskap internasjonalt.

Oppmerksomhet: Den redaksjonelle omtalen var massiv, med totalt 402 saker i norske medier, inkludert liveoverføring av bryllupet på både VG-Nett og NRK.no. Aksjonen har også blitt løftet frem som et av høydepunktene fra 2014 i årskavalkader på NRK, TV2 og Nettavisen, samt i flere i medier i både Sverige og India. Aksjonen ble omtalt av flere tusen internasjonale medier som BBC, CNBC, Reuters, Washington Post, Itar Tass, The Times, Le Monde, China Daily, Independent, Huffington Post, La Republica og Buzzfeed.  Aksjonen nådde ut til absolutt alle land i verden, til sammen over én milliard mennesker.

Engasjement: Bloggene ble besøkt av 2,5 millioner lesere og #stoppbryllupet genererte over 30 millioner visninger på Twitter, Instagram og Facebook. Aksjonen ble lagt merke til og delt i sosiale medier av verdenskjendiser som Ashton Kutcher, Melinda Gates og Zooey Dechanel, som samlet har 26 millioner følgere i ulike kanaler. Flere hundre tusen mennesker delte aksjonen på sine sosiale medieprofiler. Filmen fra bryllupet er sett av 3,2 millioner mennesker på YouTube.

Latifa sitter i brudekjole med bøyd hode.
Latifa ble giftet bort til en fremmed, voksen mann da hun var 15 år. Hun delte sine opplevelser på stoppbryllupet.no

Kjennskaps- og kunnskap: Kjennskapen til aksjonen var på hele 82 prosent i den norske befolkningen. Blant kvinner er tallet 87 prosent og blant ungdom er tallet 85 prosent. 68 prosent av de som har fått med seg aksjonen sier at den har fått dem til å bli klar over viktigheten av å bekjempe barneekteskap og 9 av 10 mener at Norge bør ta en internasjonal lederrolle i kampen mot barneekteskap. Kjennskapen til Plan Norge har økt fra 59 prosent før aksjonen til 73 prosent etter.

Effekter og verdiskaping: Stopp Bryllupet rekrutterte mange tusen nye faddere til Plan Norge. I tillegg kommer alle de som har blitt Plan-faddere i andre land som en følge av aksjonen. Statsminister Erna Solberg har gjort kampen mot barneekteskap til sin hjertesak og regjeringen har vedtatt at Norge skal ta en ledende rolle i kampen mot barneekteskap internasjonalt.  Plan Norge blir nå kontaktet av flere bedrifter som vil samarbeide med oss i kampen mot barneekteskap og bidrar med mange millioner kroner til dette arbeidet.

Les mer om kampanjen på nettstedet til Trigger.

Se Theas bryllupsblogg. Her kan du lese om hvordan 12 år gamle Thea må forholde seg til problemstillinger som er helt utenkelige her i Norge, men likevel høyst reelle i land hvor barneekteskap finner sted. På stoppbryllupet.no finner du derfor også «bryllupsblogger» med historier fra jenter som virkelig har følt på kroppen hvordan det er å bli giftet bort i ung alder.

Les mer om barneekteskap og hvordan Plan jobber mot problemet.

Slik kan du bidra

Bli Plan-fadder og støtt vårt arbeid i kampen mot barneekteskap og for jenters rettigheter.

Gi et bidrag til Plans arbeid mot barneekteskap

Les mer om premieringen av Stopp Bryllupet